مسیحی معتقد

هایاستانی هانراپِتوتیون

مسیحی معتقد

هایاستانی هانراپِتوتیون

تحصیل در دانشگاههای ارمنستان- ایروان

 

 

پذیرش و اعزام دانشجو به ارمنستان
توسط موسسه مورد تایید وزارت علوم)
(دررشته های علوم پایه - مهندسی- علوم پزشکی – واکثررشته های تخصصی پزشکی)

قابل ذکراست که تنها 2 مؤسسه در ایران مجوزرسمی از وزارت علوم برای اعزام دانشجو به ارمنستان را دارا می باشند ومؤسسه خاورمیلاد(درمشهد ودفتر تهران) اولین مجوز راهمزمان با اعزام دانشجو به اوکراین اخذ نموده است .

ارمنستان کانون توجه کشورهای منطقه باهزینه مناسب تحصیل وزندگی-ودر همسایگی تبریز هزینه زندگی تقریبا هم سطح باایران است

رفت وآمد آسان سریع وکم هزینه.دارای 4پروازدر هفته و21 حرکت زمینی از تهران به ایروان با امنیت بالا.پایین بودن آمار بزهکاری وخشونت

دانشگاههای مورد تآییدوزارت علوم ایران:
(قابل اعتبار برای کشورهای اروپایی)

نحوه ارزیابی مدارک تحصیلی در ایران :

آزمون کتبی ویا مصاحبه علمی برای دارندگان مدارک کارشناسی وارشد.
ویاانتشار یک‌ مقاله‌ علمی‌ از پایان‌ نامه‌ در مجلات‌ معتبر(برای دارندگان مدارک ارشد)
مدارک‌(Ph.D.):ارایه‌ صورت‌ جلسه‌ امتحان‌ جامع‌ دوره‌ دکتری‌ و انتشار یک‌ مقاله‌ علمی‌ از پایان‌ نامه‌ دکترا در مجلات‌ معتبر علمی‌ بین‌المللی‌ غیرمحلی‌ (کشورهای‌شوروی‌سابق)،
هزینه تحصیل یکساله کارشناسی: 2400- 1200دلار - کارشناسی ارشد: 2400- 1800دلار- دکترا : 2100- 2700دلار
هزینه خوردوخوراک :ماهیانه 150 تا 200 دلار
هزینه مسکن 2 تا 3 نفره : 250تا 300 دلار ماهیانه

( موسسه اعزام کننده_به علت کیفیت بهتر- برای تهیه مسکن خارج از خوابگاه اقدام می نماید)

1-دانشگاه پزشکی ایروان:پزشکی.دندانپزشکی وداروسازی(روسی وانگلیسی)
شرایط پذیرش:
الف : معدل کتبی دیپلم دبیرستان نظام قدیم از 15 به بالا و نظام جدید (پیش‌دانشگاهی ) از 16 به بالا باشد.
ب ـ دیپلم دوره دبیرستان علوم تجربی یا ریاضی و فیزیک باشد.

میانگین نمرات امتحان پایان دوره متوسطه متقاضیان انتقال دیپلمه نظام قدیم در مقاطع دکترای عمومی ( پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی) نباید کمتر از 16 و میانگین کل پایان‌ دوره پیش‌دانشگاهی دیپلمه‌های نظام جدید نباید کمتر از 17 باشد.
برای انتقال در مقاطع دکترای عمومی (پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی) دانشجو باید حداقل 72 واحد درسی در نظام واحدی یا 4 نیمسال تحصیلی در نظام سالانه را با حداقل میانگین کل نمرات 15 در دانشگاه مبدا گذرانده باشد.

دوره آمادگی یکساله زبان بعنوان پیش دانشگاهی پذیرفته می شود(باید به تآیید آموزش وپرورش ایران برسد)

هزینه کالج زبان 1500 تا 2100 دلار می باشد.

هزینه تحصیل دررشته پزشکی.سالانه 3700 دلار-دندانپزشکی4300دلار-دارو سازی3000 دلار

شرایط دوره تخصص پزشکی(روسی یا انگلیسی( :
2 تا 3سال دوره تخصص :شهریه سالی 3500-3700دلار
(در موقع انتقال به ایران در امتحان دستیاری شرکت نموده وباید حداقل 60% نمره نفر اول رشته مورد نظر را بیاورد
در صورتی که IELTS GENERAL با نمره 5/6 یا toefl با نمره 5/5 داشته باشند می توانند در هر رشته ای به جزء پزشکی هسته ای پذیرش گرفت .(سالیانه در هر رشته 10 نفر پذیرش می شوند ودر صورت تقاضای بیش از حد ظرفیت ازبین متقاضیان مصاحبه تخصصی در زمینه رشته به عمل می آید) )
در صورتی که مدرک زبان نداشته باشند در سپتامبر یا فوریه باید در امتحان ورودی شرکت نمایند va dar hadde IELTS GENERAL 5 MIBASHAD و در صورت قبولی می توان نسبت به اخذ پذیرش اقدام نمود .
تمامی رشته های تخصصی ایران به جزء پزشکی هسته ای در ارمنستان ارائه می گردد .
دانشجو در هرسال تحصیلی می تواند به مدت 3 تا 4 ماه در ایران به صورت مهمان .قسمتی از دوره تخصصی خود را بگذرانند. +تعطیلات تابستانی وزمستانی

2-دانشگاه دولتی ایروان:

جزء گروه یک (معتبربرای کلیه مقاطع تحصیلی :کارشناسی-کارشناسی ارشدودکترا)

(دوره دکترا به صورت ترددی وبه انگلیسی نیز ارائه می گیرد)

برخی از رشته ها:
(فیزیک –فیزیک هسته ای -ریاضیات کاربردی وفیزیک –رادیوفیزیک والکترونیک –فیزیک نیمه رساناها ورادیوالکترونیک-ریاضیات آماری –ریاضیات -.مکانیک-.شیمی –شیمی کاربردی-مطالعات محیطی-شیمی داروسازی-بیوفیزیک-بیوشیمی-. بیولوژی.-بیو تکنولوژی ؛ ژنتیک ؛ زمین شناسی-ژئو فیزیک ؛ ژئو شیمی؛ هیدرولوژی و مهندسی زمین.و... شرق شناسی ( ایران شناسی(فارسی) عرب شناسی ؛ ترک شناسی .مردم شنآسی).- مدیریت آموزشی

3-دانشگاه پلی تکنیک ایروان(فنی مهندسی - وتاحد فوق لیسانس ارزشیابی می شوند) برخی ازرشته ها:
(مهندسی پزشکی-برق -الکترونیک -کامپیوتر- IT – مخابرات به انگلیسی) -استخراج نفت-طراحی بدنه وشاسی اتومبیل--اتومکانیک-مکانیک-م هندسی روبوتیک-مهندسی نفت-مهندسی صنایع-متالورژی-رادارها-مترو - هوافضا-راه وساختمان-جوشکاری-شیمی-لیزر- مواد-جامدسازی-کامپیوترسخت افزار- و... )

4-دانشگاه معماری وعمران(روسی یا انگلیسی ویا فرانسوی)(تا حد فوق لیسانس ارزشیابی می شوند)
5-دانشگاه کنسرواتور(موسیقی وهنر)
6- دانشگاه زبان های خارجی ({تنها زبان وادبیات روسی}

جشن های ارمنیان

 

جشن های ارمنیان

ارمنیان جشن‌های بسیاری دارند که بعضی جشن‌های مذهبی و بعضی دیگر جشن‌های باستانی است.

  • جشن دِرِندِز (آتش افروزی):

این جشن میان ایرانیان به جشن سده شهرت دارد و از جشن‌های خاص اقوام آریایی است که ارمنیان پس از پذیرفتن مسیحیت در قالب جشن‌های ارمنی درآوردند. در ارمنستان باستان برای آتش صفات زنانه و برای آب فروزه‌های مردانه قائل بودند.این جشن در ایران از زمان مادها تا پایان دورهٔ صفوی برگزار می‌شد. این جشن در روز سیزدهم فوریه مصادف با بیست و چهارم بهمن ماه برگزار می‌شود. در این روز ارمنیان به کلیسا می‌‌روند. مقام روحانی پس از به جای آوردن مراسم مذهبی ویژه آن روز شمع روشنی را از محراب کلیسا برداشته به محوطه حیات کلیسا می‌رود و با آن شمع بوته‌هایی که برای آتش افروزی گردآمده می‌‌افروزد. پس از مراسم آتش بازی، هنگام ترک کلیسا هر کس شمع یا اخگردانی (مشعلی) را که با آتش صحن کلیسا روشن شده به عنوان تبرک به منزل می‌‌برد.

  • جشن باریگِندان (برغندان):

از جمله جشن‌های بسیار کهن دو ملت ایرانی و ارمنی جشن باریگندان ارمنی و یا برغندان ایرانی است که شیوه برگزاری آن میان دو تیره دارای همانندی‌های بسیاری است. برپایی این جشن و سرور پیش از ایام روزه بزرگ بیانگر شادی و خرسندی دو قوم از فرا رسیدن روزهای روزه بوده است. معنی واژه باریگندان در ارمنی شادمانی است. این جشن از جشن‌های پیش از پذیرش مسیحیت هم‌زمان با جشن ناواسارد برگزار می‌‌شد. از ویژگیهای برجسته این جشن، برابری کامل در آن روز میان اقشار و لایه‌های جامعه و آزادی انتقاد از بزرگان و توانگران بود. در روز باریگندان معمولاً سفره شام رنگین‌تر و مفصل‌تر از شب‌های عادی است. از جمله عادات دیگر این روز استفاده از نقاب و برگزاری شب نشینی با نقاب می‌‌باشد.

  • جشن ناواسارد:

نخستین ماه سال در گاهشماری ارمنستان باستان ناواسارد نام داشت که به معنی سال نو است. در نخستین روز ماه ناواسارد جشن با شکوهی برپا می‌‌شد و همه مردم در این جشن شرکت می‌‌کردند. در روز عید پیکارهای ورزشی مانند دو، اسب سواری و ارابه‌رانی برگزار می‌‌شد. پهلوانان زورآزمایی می‌کردند و نوازندگان تازه‌ترین آهنگ‌های خود را می‌‌نواختند. برخی نیز به کبوترپرانی سرگرم می‌‌شدند. در روز جشن مردم با انواع چهره‌پوش‌ها روی خود را می‌‌پوشاندند چرا که ارمنیان باستان بر این باور بودند که نقاب ارواح پلید را گریزان می‌کند. امروزه جشن ناواسارد در جوامع ارمنی روز یازدهم اگوست برگزار می‌شود. در این جشن تیم‌های ورزش ارمنیان در یکی از کشورها گرد هم آمده و با یکدیگر به رقابت می‌‌پردازند و برندگان مسابقات پیروزمندان ناواسارد خوانده می‌شوند. در چند سال اخیر مسابقات ورزش ناواسارد در جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود. در پایان بایستی یادآور شد که جشن ناواسارد بر پایه بسیاری از منابع موجود دارای اصل و ریشه ایرانی است و مترادف با نوسرد است که از جمله کهن‌ترین اعیاد ایرانی بوده که در روزگار مادها برگزار می‌‌شده ولیکن امروزه به فراموشی سپرده شده ‌است.

  • جشن وارداوار (آب پاشان):

این جشن از قدیمی‌ترین جشن‌های ارمنیان محسوب می‌شود که در میان ایرانیان به عید آب پاشی ارمنیان شهرت دارد. ارمنیان در این روز به یکدیگر آب می‌پاشیدند، کبوترپرانی می‌کردند و مسابقات ورزشی ترتیب می‌دادند. بیشتر محققانی که در زمینه اعیاد ارمنیان پیش از مسیحیت تحقیق می‌کنند، این جشن را مربوط به الههٔ آستغیگ و الههٔ آناهید می‌دانند.به موجب افسانه‌های ارمنی، آستغیگ، الههٔ‌زیبایی، باروری و حاصل‌خیزی بود و برگزاری این جشن در فصل تابستان به منظور طلب باران و برکت بوده است. جشن آب پاشی از جشن‌های خاص اقوام آریایی است و ارتباطی با دین خاصی ندارد ولی ارمنیان از سدهٔ چهارم میلادی پیرایه‌هایی مذهبی برای آن فراهم کردند. اکنون جشن وارداوار به عنوان یکی از اعیاد مسیحیت، نود و هشت روز پس از عید پاک، بین بیست و هشتم ماه ژوئن تا اول ماه اگوست برگزار می‌شود. این جشن در ایران از زمان مادها تا پایان دورهٔ صفوی برگزار می‌شد.